Julgodis & saffransbullar..

 
 
I dag ska jag bjuda på några riktigt goda recept! Alltid trevligt med något man kanske inte testat förut.
Det här är några av mina favoriter som hör julen till!
 
 
Snickers godis
 
1 burk jordnötssmör
4dl sirap
2dl socker
2tsk vaniljsocker
Sjud allt i en jätte stor gryta
2kakor blockchoklad som smältes.
18dl riscrispis
Blanda riscrispis & den sjudna blandningen.
Häll i en långpanna & platta ut.
Häll över smält blockchoklad.
Skär i bitar när det kallnat.
 
 
 
Lottas saffransbullar
 
50g jäst
5dl mjölk
150g margarin, smält
2påsar saffran
1dl kesella
1 1/2dl vit baksirap
1ägg
17-18dl vetemjöl
 
Fyllning:
150g smör
1 1/2dl strösocker
2tsk malen kanel
3tsk malen kardemumma
50g riven mandelmassa
1ägg till pensling
 
Gör så här:
Smält margarinet, slå i mjölken & låt blandningen bli ljummen.
Rör ut jästen med lite av degspadet, tillsätt saffran & rör tills det löser sig.
Arbeta in övriga ingredienser i degen. Arbeta till en smidig deg. Jäs i 40min.
Blanda under tiden smör, socker, kryddor & mandelmassa tillfyllningen.
Knåda degen på ett mjölat underlag. Ta i lite mer mjöl om det behövs, men inte för mycket då saffransbröd lätt blir torra. Forma tre längder & dela i lagom stora bitar. Rulla till bullar & ställ dom i formarna eller lägg på 
bakplåtspapper. Tryck ett ganska djupt hål i varje bulle & fördela fyllningen där i. Jäs 25min.
Pensla bullarna med ägg & grädda mitt i ugnen i ca 10min.
Vanlig ugn 250° & varmluft 225°
 
 
Nougat mandlar
 
1dl sötmandel
250g blocknougat
1 1/2 msk kanel
1 1/2 msk kakao
 
Rosta mandeln på en plåt i ugnen. ca 10min i 200°
Låt svalna.
Blanda kanel & kakao.
Rulla mandel i ett tunnt lager nougat & rulla sedan i
kakaoblandningen. Kyl & servera kalla.
 
 
 

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0